10 Slaaptips voor een slechte nachtrust veroorzaakt door stress

Slaaptips voor een slechte nachtrust veroorzaakt door stress

Stress kan veroorzaakt worden door verschillende dingen. Heb je veel stress dan kan dit ook je nachtrust verslechteren. De meest voorkomende stress klachten worden veroorzaakt door:

  • Werk
  • Familie
  • Relatie
  • Gezondheid
  • Deadlines van werk of studie
  • Gezin
  • Financiën

De slaaptips voor een slechte nachtrust veroorzaakt door stress helpen je om beter of sneller in slaap te komen. Deze tips nemen echter niet het probleem weg en helpen enkel bij het verminderen van de symptomen (slechte nachtrust). Naast het opvolgen van deze tips is het belangrijk om zelf aan de slag te gaan met de veroorzakers van de stress.

Slaaptips voor een slechte nachtrust veroorzaakt door stress:

1. Piekeren voorkomen

Eén van de grote veroorzakers van een slechte nachtrust is piekeren. Door problemen te overdenken kan het lastiger zijn om in slaap te vallen. Door proberen het piekeren te voorkomen kun je makkelijker ontspannen en in slaap vallen. In dit artikel lees je meer over piekeren en wat je kunt doen tegen piekeren.

2. Zorg voor voldoende beweging

Voldoende beweging voor het slapen gaan zorgt ervoor dat je je lichaam moe maakt. Hierdoor kun je eenvoudiger in slaap vallen. Probeer wel te gaan sporten ruim voordat je gaat slapen, het liefst 1-2 uur voor het slapen. Door te slapen vlak na het sporten kan juist de nachtrust verminderen.

3. Overweeg yoga of mindfullness

Yoga of mindfullness trainingen helpen om jezelf bewust te worden van de omgeving het huidige moment. Dit kan helpen om te relativeren van het dagelijks leven en de eventuele continue sleur. Daarnaast kunnen yoga of mindfullness oefeningen helpen om rustig te worden voor het slapen. Door bijvoorbeeld ademhalingsoefeningen focus je op de ademhaling waardoor je je gedachtes ergens anders op focust.

4. Neem een half uur rust voordat je gaat slapen

Voor het slapen gaan is het belangrijk om je lichaam en geest in een rustige fase te krijgen. Je kunt bijvoorbeeld een half uur voor het slapen gaan een boek lezen of even rustig een kop thee drinken. Hiermee geef je jouw lichaam en geest de mogelijkheid om tot rust te komen. Dit kan helpen om te ontspannen zodat je eenvoudiger in slaap valt.

5. Bouw elke dag een rustmoment in

Een rustmoment op de dag is belangrijk om even stil te staan bij alles wat je vandaag gedaan hebt. Je geeft je lichaam en gedachten de kans om even alles rustig te verwerken. Vooral bij een druk leven kan dit helpen om ervoor te zorgen dat je even tot rust komt en je hersenen de ruimte geeft om alles te verwerken. Dit kan helpen om vervolgens wat beter in slaap te komen wanneer je wilt gaan slapen.

6. Ga op tijd naar bed

In een druk leven met stress lijkt het op tijd naar bed gaan bijna een luxe. Toch helpt het om vroeg te gaan slapen en voldoende tijd te nemen voor jouw nachtrust. Een deel van een slechte nachtrust kan ook komen door je druk te maken over de korte nachtrust die je misschien die avond gaat hebben. Dit versterkt jouw slechte nachtrust alleen maar.

7. Probeer te genieten van je bed

Soms ga je bij een slechte nachtrust jouw bed zien als iets negatiefs. Probeer dit te voorkomen en je bed te zien als een plek waar je tot rust komt en waarin je lekker kunt ontspannen. Door je bed te zien als een plek waar je tot ontspanning komt maak je het jezelf gemakkelijker om uiteindelijk in slaap te vallen.

8. Voorkom stress door slechte slaap

Van een slechte nachtrust kun je ook extra stress krijgen. Door je zorgen te maken over je slechte slaap kun je als het ware in een visuele cirkel terecht komen en de slechte nachtrust versterken. Probeer je niet druk te maken over een minder goede nachtrust en hier minder aan te denken. Probeer ruim op tijd naar bed te gaan zodat, wanneer je niet direct in slaap valt, je altijd nog voldoende slaapt. Heb je een nacht waarin je minder slaapt? Vaak compenseert de nachtrust van de volgende dag een nacht met mindere slaap.

9. Een gebalanceerde gezonde voeding

Er zijn veel verschillende factoren die je helpen om goed in slaap te komen. Eén van de onderdelen is een gebalanceerd dieet en een goede voeding. Goede voeding zorgt ervoor dat je lichaam goed functioneert en dat je er voldoende energie uit kan halen. Een goede voeding heeft ook invloed op hoe je lichaam de nacht in gaat.

10. Een optimale slaapkamer

De slaapkamer gebruik je het liefst waar deze voor bedoeld is: slapen. Probeer je slaapkamer hier dan ook optimaal voor in te richten. Zorg dat het ’s avonds goed donker is wanneer je wilt gaan slapen en dat je zo min mogelijk last hebt van geluid die je kan verstoren tijdens je nachtrust. Daarnaast ligt een ideale slaaptemperatuur tussen de 18 en 20 graden. Is het te warm op je kamer? In dit artikel kun je wat slaaptips lezen voor warme nachten.

Een slechte nachtrust door stress kan vervelend zijn en kan erg lastig te verhelpen zijn. Slaaptips voor stress kunnen helpen om jou beter te laten slapen. Wat wel belangrijk is, is dat je realiseert dat deze tips vaak alleen de symptomen weghalen. Probeer naast het opvolgen van deze tips ook te kijken naar een structurele oplossing die de oorzaak van stress wegneemt.

Heb jij nog meer slaaptips voor een slechte nachtrust veroorzaakt door stress? Laat het ons weten in een reactie.