12 Slaaptips tegen snurken

Slaaptips tegen snurken

Snurken kan erg vervelend zijn en kan bijdragen aan een verminderde slaaprust. Snurken wordt veroorzaakt door de lucht die je in- en uitademt. Wordt deze in- en uitademing verstoord dat ontstaat er een geluid wat snurken genoemd wordt. Er zijn verschillende oorzaken die het snurken tot gevolg kan hebben maar in de meeste gevallen heeft dit te maken met een vernauwing die ontstaat door ontspannende spieren. Om jou te helpen geven we jou enkele slaaptips tegen snurken.

Slaaptips tegen snurken:

1. Slaap op je zij

Eén van de misschien meest effectieve oplossingen is het slapen op de zij. Door te slapen op de rug kan bij ontspanning de long de ademopening verkleinen of verstoppen. Door te slapen op je zij voorkom je dit. Een oplossing is mogelijk om met je partner af te spreken dat degene jou op de zij mag duwen zodat je een zijwaartse slaaphouding aanneemt.

2. Vermijd alcohol

Probeer een paar uur voor het slapen gaan geen alcohol meer te nuttigen. Door het nuttigen van alcohol kunnen je spieren verslappen en hierdoor zorg je ervoor dat door deze verslapping de luchtopening kleiner wordt.

3. Afvallen in geval van overgewicht

De lichaamsfitheid is erg belangrijk om snurken tegen te gaan. Door een hoger vetpercentage neemt de vernauwing in de keel toe en een grotere tong. De ruimte in de keel neemt hierdoor af waardoor er eerder vernauwing ontstaat. Daarnaast heeft een fit lichaam doorgaans meer spieren (waaronder in de nek en keel) waardoor de kans op snurken afneemt. Om af te vallen en om op gewicht te blijven is wel een levensstijlverandering nodig.

4. Probeer verkoudheid te voorkomen

Een vernauwing van de luchtstroom is de primaire veroorzaker van snurken. Ook een verkoudheid kan snurken verergeren. Door een verkoudheid te voorkomen of te behandelen kunt u snurken voorkomen of verminderen.

5. Vermijd veroorzakers van allergische reacties

Huisstofmijt of een hooikoortsallergie kan erg vervelend zijn. Net als bij een verkoudheid beïnvloeden deze allergieën de luchtwegen waardoor een vernauwing van de luchtwegen. Probeer de veroorzakers van allergieën te vermijden waardoor dit het snurken niet verergert. Probeer bijvoorbeeld huisstofmijt te minimaliseren door gebruik te maken van textiel welke huisstofmijt minimaliseert en maak gebruik van beddengoed welke warm gewassen kan worden.

6. Stop met roken

Roken is slecht voor het lichaam en geest en bevordert ook snurken. Door te roken tast je de luchtwegen aan waardoor de slijmvliezen en ademruimte minder ruim is. Roken heeft hierdoor harder en vaker snurken tot gevolg.

7. Houdt een goed slaapritme aan en slaap voldoende

Een vast slaapritme is belangrijk voor een goede nachtrust. Ook voldoende slaap is belangrijk. Probeer elke nacht het minimaal aantal uren te slapen wat u nodig heeft. Doorgaans kan het aantal uren slaap verschillen van 7 tot 9 uur per nacht. Sport u veel of bent u mentaal veel aan het nadenken? Dan hebt u meer nachtrust nodig om voldoende te herstellen. Slaapt u consequent te weinig dan raken uw spieren oververmoeid wat spierverslapping tot gevolg heeft. Door deze spierverslapping wordt uw luchtweg vernauwd en bevordert dit het gesnurk.

8. Zorg voor een goede luchtconditie

Frisse lucht en zuurstof zijn bevorderlijk voor de nachtrust en het vergroot de kans om goed in slaap te vallen. Zuurstofrijke lucht zorgt er ook voor dat jouw lichaam minder moeite hoeft te doen om voldoende zuurstof binnen te krijgen. Dit kan resulteren in een kalmere ademhaling en een mindere snurkintensiteit.

9. Zorg dat je hoger ligt door bijvoorbeeld een kussen

Een tip om het snurken tegen te gaan is iets hogerop te liggen met het bovenste deel van jouw lichaam. Hierdoor zorg je ervoor dat de tong minder snel de luchttoevoer belemmert. Dit kun je realiseren door bijvoorbeeld een extra kussen onder je hoofd te leggen.

Bekijk alle hoofdkussens

10. Eet geen zware maaltijd vlak voor het slapen

Vlak voor het slapen gaan een zware maaltijd eten is geen goed idee om snurken tegen te gaan. Een zware maaltijd zorgt ervoor dat je longen extra in de verdrukking komen en dat je sneller moet ademhalen om toch voldoende nachtrust te krijgen.

11. Ga op zangles

Door op zangles te gaan train je jouw keel en nekspieren. De spieren die getraind worden door het zingen helpen je vervolgens om jouw gehemelte tijdens de nachtrust niet te laten verslappen. Dit vermindert de kans op snurken tijdens slapen.

12. Train je tong

Je kunt je spieren naast zangles ook op een andere manier trainen. Eén van de manieren is door je tong zover mogelijk uit te steken en het puntje van je tong vervolgens naar boven te bewegen, vervolgens naar beneden. Daarna de tong naar de linker- en daarna naar de rechterwang te bewegen. Door deze oefening 10 keer snel achter elkaar te doen train je de tong en verklein je de kans dat je tong de luchtwegen afdekt tijdens het slapen.

Het opvolgen van deze slaaptips tegen snurken zorgt helaas niet gegarandeerd dat je geen last meer hebt van gesnurk. Een alternatieve slaaptip tegen snurken is om oordoppen te gebruiken tijdens het slapen of om hulp te zoeken bij een huisarts voor andere medische oplossingen. Gesnurk kan namelijk ook een teken zijn van slaapapneu wat kan zorgen voor een hogere bloeddruk en vermoeidheid.