12 Slaaptips voor kinderen

Slaaptips voor kinderen

Wanneer je kinderen moeilijk slapen is de kans groot dat je zelf ook lastiger in slaap valt. Met deze tips kun je ervoor zorgen dat je kinderen sneller of beter in slaap komen waardoor je zelf ook weer een betere nachtrust krijgt. Lees snel 12 slaaptips voor kinderen.

De slaaptips voor kinderen:

1. Regelmaat

Voor kinderen is het belangrijk om een vast ritme te hebben. Door regelmaat in het slaappatroon te brengen door bijvoorbeeld vaste bedtijden weten jouw kinderen op een gegeven moment wanneer het tijd is om naar bed te gaan. Naarmate jouw kind ouder wordt kun je bijvoorbeeld afspreken dat jouw kind elk jaar iets later naar bed mag. Bij het bereiken van de pubertijd wordt het bewustzijn van slaap en het belang hiervan duidelijk voor het kind waarna het zelf kan bepalen wanneer het verstandig is om naar bed te gaan.

2. Slaaptijden weekend

In het weekend is het vaak prima om jouw kind iets langer op te laten. Het liefst hanteer je ook in het weekend dezelfde tijden als doordeweeks om te gaan slapen. Alleen is dit natuurlijk voor het kind niet altijd even leuk. Een afspraak kan bijvoorbeeld zijn om tijdens het weekend jouw kind een uur langer op te laten blijven. Realiseer wel dat je het beste niet te veel kunt afwijken van de doordeweekse tijden. Andere slaaptijden in het weekend kan de slaap doordeweeks beïnvloeden.

3. Een rustmoment voor het slapen

Voor dat jouw kind gaat slapen is het belangrijk om een rustmoment te creëren. Tijdens dit rustmoment kan het kind even alles van de dag rustig verwerken. Dit rustmoment kun je creëren door voor het slapen gaan even geen computerspelletjes of andere intensieve dingen te doen. Een goede eigenschap is bijvoorbeeld om vlak voor het slapen even te gaan lezen. Idealiter schakel je tijdens dit moment alle elektronische apparaten zoals telefoons en tablets uit.

4. Cafeïne

Een stof die je idealiter niet tot je neemt voor het slapen is cafeïne. Deze stof stimuleert het lichaam om wakker te blijven waardoor je lastiger in slaap komt. Probeer minimaal 4 uur en het liefst zelfs niet meer na de lunch ervoor te zorgen dat je kind geen cafeïne meer binnenkrijgt. Cafeïne zit onder andere in koffie, energiedrank, cola, zwarte en groene thee en chocolade.

5. Suiker

Suiker kan een grote invloed hebben op je nachtrust. Suiker belemmert de aanmaak van melatonine waar je slaperig en rustig van wordt. In plaats daarvan is je lichaam insuline aan het aanmaken om de suiker te kunnen verwerken. Daarnaast zorgt suiker voor een energieboost terwijl je dit eigenlijk op dat moment niet wil. Geef je je kinderen overdag zoetigheid dan kun je dit vaak kort daarna merken in energieke en drukke kinderen. Geef je kinderen dus voor het slapen geen zoetigheid meer.

6. Vermijd blauw licht

Blauw licht wordt op verschillende manieren gerealiseerd. Blauw licht ontstaat van nature door zonlicht. In het verre verleden zorgde blauw licht ervoor dat je van nature ’s ochtends wakker wordt om de dag te beginnen. Blauw licht komt tegenwoordig ook veel voor in apparaten zoals telefoons, televisies en tablets. Dit blauwe licht zorgt er onder andere voor dat het lichaam de productie van melatonine, wat je helpt om in slaap te komen, onderdrukt wordt.
Probeer voor het slapen het gebruik van blauwlicht te beperken. Dit kun je realiseren door een (half) uur voor het slapen met je kinderen af te spreken dat ze geen apparaten meer mogen gebruiken of geen televisie meer mogen kijken.

7. Sporten/spelen

Beweging is van grote invloed op de nachtrust van kinderen. Zowel voor volwassenen als kinderen is het belangrijk om voldoende beweging te krijgen. Laat kinderen daarom buiten spelen om energie kwijt te raken. Probeer echter wel te voorkomen dat je kinderen druk zijn vlak voor het slapen gaan. Dit kan er weer voor zorgen dat een kind moeilijker in slaap komt. Lees hier meer slaaptips over slapen na het sporten.

8. De slaapkamer (temperatuur, licht en geluid)

De temperatuur, licht en geluid in de slaapkamer zijn van groot belang voor de nachtrust van uw kinderen. Probeer de temperatuur in de slaapkamer tussen de 16 en 18 graden te houden. Verder kunt u er met goede gordijnen voor zorgen dat vroege zonnestralen niet naar binnen schijnen. Daarnaast is het belangrijk om de slaapkamer van jouw kind zo stil mogelijk te houden. Woont u in een drukke buurt? Dan kan het wijs zijn om een raam te sluiten.

9. Laat je kind weten dat je zelf ook graag wilt slapen

Voor een kind kan het verleidelijk zijn om uit bed te gaan. Je kunt je kind weer terug naar bed sturen en het kind aangeven dat je zelf ook graag wilt slapen en een goede nachtrust waardeert. Hiermee maak je ook je kinderen bewust van het belang van een goede nachtrust.

10. Geen grote maaltijden vlak voor het slapen

Een gezonde en gevarieerde voeding is voor kinderen belangrijk. Dit bevordert ook de nachtrust van kinderen. Wel is het van belang om op tijd een avondmaaltijd te eten. Probeer dit niet vlak voor het slapen te doen. Dit zorgt er namelijk voor dat je kind moeilijker in slaap komt. Het lichaam is namelijk dan nog bezig met het verwerken van de zware maaltijd. Een licht tussendoortje zoals een banaan of een cracker kan prima, maar liever geen zware maaltijd vlak voor het slapen.

11. Geef aan wanneer je kind naar bed moet

Structuur en duidelijkheid is belangrijk voor een kind. Wanneer je kind nog leuk aan het spelen is kan “bedtijd” een erg vervelende spelbreker zijn. Probeer dit voor een kind onverwachte moment te voorkomen door hem al vooraf erop te attenderen dat het binnenkort bedtijd is.

12. Een knuffel of nachtlampje

Alleen slapen kan voor een kind spannend en eng zijn waardoor jouw kind misschien wat moeilijker in slaap komt. Door je kind een knuffel te geven of een nachtlampje aan te doen help je om jouw kind zijn angsten te laten overwinnen.

Hopelijk helpen deze slaaptips voor kinderen jouw kind beter te slapen. Als je kind beter slaapt is de kans kleiner dat je kind jouw wakker maakt tijdens je eigen nachtrust.
Heb je naast deze slaaptips voor kinderen nog andere tips hoe jij ervoor zorgt dat je kind goed slaapt? Laat het ons weten in een reactie.