31 Slaaptips voor warm weer

Slaaptips voor warm weer boxspring

Meublie.nl onderzocht de slaaptips voor warm weer. Met deze tips kun je sneller in slaap vallen met warm of tropisch weer.

Wanneer het in Nederland warm is kan het lastiger zijn om in slaap te komen. Dit komt omdat het op onze slaapkamers de ideale slaaptemperatuur wordt overschreden. De ideale slaaptemperatuur ligt tussen de 16 en 21 graden.
In dit artikel vind je 31 slaaptips voor warm weer die je helpen om in slaap te vallen tijdens een warme nacht.

Slaaptips voor warm weer:

1. Op het juiste moment de ramen open zetten

Wanneer het warm is buiten, is het belangrijk om op het juiste moment het raam op te zetten. Dit kan ervoor zorgen dat het in de slaapkamer wat koeler blijft. Zet bijvoorbeeld ’s avonds het raam open en sluit het raam weer ’s ochtends zodra het warmer begint te worden.

2. Flessen koud water voor de ventilator

Als je geen airco hebt dat kun je koude flessen water voor een ventilator plaatsen. Op deze manier creëer je koude luchtstromen en kun je de kamer koelen.

3. Warme lucht naar boven, koele lucht naar binnen

Warme lucht stijgt op en koude lucht blijft wat lager. Hier kun je gebruik van maken door aan het begin van de avond een deur richting de tuin open te zetten en boven de ramen open te zetten. Op deze manier zorg je ervoor dat er beneden koele lucht toegevoerd wordt en drijf je als het ware de warme lucht naar buiten.

4. Het juiste dekbedovertrek

Ook een goed dekbedovertrek is erg belangrijk. Kies bijvoorbeeld voor een katoenen dekbedovertrek. Deze is luchtiger dan een synthetisch dekbedovertrek. Een katoenen dekbedovertrek kan ook beter vocht en warmte afvoeren.

5.Dekbed uit het dekbedovertrek

Je kunt er ook voor kiezen om het dekbed uit het dekbedovertrek te halen. Dit scheelt weer een laag die zorgt voor warmte.

6. Het juiste dekbed

Zodra het warmer wordt kun je een winter dekbed omwisselen voor een zomerdekbed. Een zomerdekbed is dunner en houdt hierdoor minder warmte vast.

7. Slaap met alleen een laken

Een goed dekbedovertrek of dekbed is natuurlijk goed. Maar je zou er natuurlijk ook voor kunnen kiezen om alleen met een laken te slapen.

8. Een goede molton

Een goede molton zorgt ervoor dat vocht en warmte makkelijker wordt afgevoerd. Zorg bij voorkeur voor een molton die niet van synthetische materialen gemaakt is.

Bekijk beddengoed dat geschikt is voor warme nachten

9. Een goed ventilerend matras of boxspringmatras

Een goed ventileert matras of boxspring matras zorgt ervoor dat warmte makkelijker weg kan. Goed ventilerende matrassen zijn gemaakt van materialen die goed ademen en luchtig zijn. Pocketveringmatrassen en koudschuimmatrassen staan bekend om de goed ventilerende werking.

10. Gebruik een andere tijk

Sommige matrassen beschikken over een afritsbare tijk. Je kunt ervoor kiezen om deze om te wisselen voor een zomertijk.

11. Ventilator op het lichaam (niet op het hoofd)

Een ventilator kan verkoelend effect geven door de luchtstroom. Richt de ventilator echter niet op je gezicht om te voorkomen dat je verkouden wordt of wakker wordt met een droge keel.

Bekijk verschillende ventilatoren

12. Natte sokken

Natte of vochtige sokken zorgen voor verkoeling. Wel is het belangrijk om dit te doen met beddengoed wat luchtig is. Anders kan het vocht niet goed weg en zorg je ervoor dat het in je bed alleen maar klammer wordt.

13. Slaap met een vochtig t-shirt

Net als slapen met vochtige of natte sokken zorgt een vochtig t-shirt voor verkoeling van het lichaam. Let op dat je een goede molton hebt die het vocht goed kan afvoeren.

14. Slaap naakt of met weinig kleding

Heb je het warm dan kun je ervoor kiezen om naakt of met weinig kleding te gaan slapen. Door minder kleding aan te doen tijdens het slapen heb je het minder snel warm.

15. Investeer in een airco

Overdag en ’s nachts kun je de slaapkamer koelen door middel van een airco. Probeer wel een airco aan te schaffen die stil is. Ook een stille kamer is erg van belangrijk om goede nachtrust te krijgen.

Bekijk verschillende airco’s

16. Bescherm je huis tegen de zon

Zodra er warme dagen aankomen is het belangrijk om jouw huis zo lang mogelijk koel te houden. Dit kun je doen door zonwering aan de buitenkant van het huis te plaatsen. Op deze manier komt er minder snel warmte in het huis en blijft jouw slaapkamer langer koel.

17. Blaas warme lucht naar buiten

Een ventilator kun je op je lichaam richten, maar ga je nog niet slapen? Dan kun je de ventilator ook richting een deur of raam richten. Op deze manier blaas je als het ware de warme lucht naar buiten.

18. Slaap met je voeten buiten het dekbed

Het is een natuurlijk mechanisme van het lichaam om met je voeten buiten het dekbed te slapen als je het warm hebt. Je lichaam probeert op deze manier extra warmte te verliezen.

19. Slaap breed

Over een hoe grotere oppervlakte je jouw lichaam spreid hoe makkelijker je warmte kwijt kunt. Dit kun je bevorderen door je armen en benen wijd te spreiden. Hierdoor kan je lichaam makkelijker de warmte kwijt.

20. Drink voldoende water

Het is belangrijk om voldoende te drinken. Door voldoende te drinken geef je jouw lichaam de mogelijkheid om te transpireren waarmee je warmte verliest. Een belangrijke tip is dan ook om voldoende te drinken gedurende de dag.

21. Drink geen koffie of alcohol

Alcohol en koffie met cafeïne zijn niet verstandig om te drinken met warm weer. Deze twee stoffen zorgen ervoor dat je lichaam uitdroogt wat een negatief versterkend effect kan hebben waardoor je nog moeilijker in slaap komt met warm weer.

22. Slaap in de buitenlucht

Mocht de warmte in de slaapkamer echt te gek worden? Dan kun je ervoor kiezen om buiten te gaan slapen. Buiten koelt de lucht na het ondergaan van de zon snel af waardoor de temperatuur aangenamer is om te gaan slapen. Je kunt dus overwegen om een tent met een matras buiten neer te leggen mocht je echt veel last hebben van de warmte.

23. Laat apparaten uit

Tegenwoordig hebben we thuis steeds meer apparaten. Deze apparaten produceren vaak warmte, denk bijvoorbeeld aan een televisie. Op warme dagen kan het een goede overwegen zijn om deze apparaten in de slaapkamer uit te laten.

24. Neem een warme douche

Een warme douche voor het slapen gaan is een goede manier om wat warmte kwijt te raken. Door de warme douche gaan de poriën goed openstaan en kun je de warmte makkelijk kwijt. Wel is het slim om de laatste paar minuten de kraan iets kouder te zetten zodat ook de buitenkant van je huid weer wat afkoelt na de douche.

25. Denk dat je in een koude ruimte bent

Onze mentale gedachtegangen hebben veel invloed. Door simpelweg te denken dat je in een koude ruimte bent kun je jezelf als het ware voor de gek houden. Dit kan helpen bij het in slaap komen. Ook de sfeer van de slaapkamer is belangrijk. Mooie slaapkamer meubelen kunnen bijdragen aan een goede nachtrust.

26. Slaap niet op de zolder

Warmte stijgt naar boven en daardoor is het vaak op de zolder erg warm na een of meerdere warme dagen. Daarom is het slim om niet op de zolder te slapen. Behalve de zolder kan het ook verstandig zijn om niet te slapen in een kamer die gericht is op het zuiden. Deze kamer krijgt namelijk de meeste zon waardoor deze kamer waarschijnlijk het warmst is.

27. Ga niet sporten vlak voor het slapen

Bij warm weer is het belangrijk om je lichaam goed koel te houden. Hierbij is het dus belangrijk om jouw lichaam niet voor het slapen gaan te verwarmen. Hierdoor is het dus af te raden om te gaan sporten vlak voordat je wilt gaan slapen.

28. Even voor een open koelkast of vriezer staan

Om je lichaam af te koelen kun je overwegen om even voor een open koelkast of vriezer te gaan staan. Hierdoor koelt je lichaam zich af en kun je eenvoudiger in slaap komen.

29. Neem een siësta overdag

Is het toch niet gelukt om voldoende nachtrust te krijgen ’s nachts? Dan kun je altijd nog een siësta nemen overdag. Door overdag 1 of 2 uur te gaan slapen haal je wat slaap in die je misschien ’s nachts niet hebt kunnen krijgen.

30. Wacht een paar dagen, de warmte gaat vaak snel weer voorbij

Het voordeel van Nederland is dat de het meestal een paar dagen warm is waarna het weer afkoelt. Na een paar warme nachten wordt het waarschijnlijk weer kouder en kun je een paar ramen opzetten om jouw huis weer te laten afkoelen.

31. Gewenning van het lichaam

De reden dat we zo moeilijk in slaap kunnen komen tijdens warme nachten heeft ook deels te maken met gewenning. In landen waar het langer warm is went het lichaam aan de temperatuur waardoor je alsnog goed kunt slapen. Doordat het Nederlandse weer erg wisselvallig is, kan het lichaam niet goed wennen aan de warmte. Een voordeel is dus wel, mocht het meerdere nachten achter elkaar erg warm zijn. Dan went het lichaam vanzelf aan de warmte, waardoor je naar verloop van tijd weer beter slaapt ’s nachts.

Hopelijk geven deze slaaptips voor warm weer jou voldoende inspiratie toch een goede nachtrust te krijgen. Heb jij nog meer of andere slaaptips voor warm weer? Laat het ons weten in een reactie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *