5 Kleuren die helpen met slapen

Welke kleuren helpen je beter met slapen

Onbewust heeft kleur veel invloed op je lichaam en geest. Zo hebben kleuren ook invloed op je nachtrust. Ben je bezig met het opnieuw verven van jouw slaapkamer? Dan kun je er goed aan doen om voor kleuren te kiezen die helpen om jou ook een betere nachtrust te geven.

Ben je niet van plan om je kamer een nieuwe kleur te geven? Ook met bijvoorbeeld een dekbedovertrek of accessoires kun je zorgen voor een goede kleurcombinatie die de slaap bevorderd.

Kleuren die je helpen met slapen:

1. Blauw

De kleur blauw staat bekend om een kalmerende en bloeddrukverlagende werking. Mensen met de kleur blauw ervaren hun nachtrust als het beste. Blauw wordt ook ervaren als een kalmerende en stabiele kleur.

2. Geel

De kleur geel en geeltinten staan bekend voor ontspanning en ze stimuleren het zenuwstelsel. Daarnaast zorgt de gele kleur ook voor een omgeving waar je veilig voelt. De kleur geel wordt ook geassocieerd met warmte waarbij je natuurlijk heerlijk in slaap kunt vallen.

3. Groen

Groen staat bekend om de rustgevende sfeer die deze kleur overbrengt. De kleur groen geeft kalmte waardoor je dus sneller in slaap valt. De groene kleur komt ook terug in de meeste planten. Wil je meer weten over welke planten slaap bevorderen? In deze blog lees je meer over de verschillende planten die jouw nachtrust bevorderen.

4. Zilver

De kleur zilver wordt ook als slaap bevorderlijk ervaren. De kleur zilver geeft ook een slaapkamer een soort van luxe uitstraling. De reden dat de kleur zilver bevorderlijk werkt voor de nachtrust komt vermoedelijk doordat de kleur zilver op een bepaalde manier overeenkomt met de kleur van de maan. Door deze kleur denken we dat het nacht is waardoor we lekkerder in slaap vallen.

5. Oranje

In de top 5 kleuren die helpen met slapen komt ook de kleur oranje terug. De kleur oranje geeft een warm en knus gevoel waardoor onze spieren tot ontspanning komen. Daarnaast zorgt de kleur oranje voor goede stabiliteit.

Naast de kleuren die je helpen om beter en dieper te slapen zijn er ook kleuren die je beter niet kunt gebruiken in de slaapkamer.

Kleuren die je beter niet kunt gebruiken in de slaapkamer:

1. Rood

De kleur rood activeert de geest en maakt het lichaam onrustig. Wil je een goede nachtrust dan kan het verstandig zijn om de kleur rood niet te gebruiken.

2. Paars

De kleur paars stimuleert de geest, lichaam en verbeeldvorming. Deze kleur kan zorgen voor een toename van onrust.

3. Bruin

De kleur bruin kan mogelijk een somber gevoel geven wat niet helpt bij het verbeteren van de nachtrust.

4. Grijs

De kleur grijs voelt isolerend aan en kan je een sombere en rusteloze slaap veroorzaken.

De invloed van kleuren op het menselijke lichaam en geest is iets wat vaak nog onderschat wordt. Heb je nou niet de mogelijkheid of de zin om de kwast erbij te pakken en de muren te verven? Je zou kunnen overwegen om de slaapkamer te vullen met mooie slaapkamer meubelen of accessoires in kleuren die helpen om te slapen.

Bron: https://www.travelodge.co.uk/blog/featured/looking-for-a-better-snooze-grab-a-paintbrush/