6 Slaaptips tegen piekeren

Slaaptips tegen piekeren

Piekeren wordt veroorzaakt door gedachtegangen in het brein die ervoor zorgen dat je niet goed ontspannen in slaap valt. Piekeren kun je op verschillende manieren proberen te voorkomen. Het doel is om uiteindelijk de gedachten op iets anders te focussen zodat je in slaapt kunt vallen. Vaak kun je het probleem waar je over piekert toch niet ’s avonds veranderen. En heeft het ook geen zin om daarover wakker te liggen. Met onderstaande slaaptips tegen piekeren kun je proberen je gedachtes te verleggen waarna je rustig in slaap valt.

Slaaptips tegen piekeren:

1. Focus op je ademhaling

Tijdens yoga of mindfullness wordt er vaak gefocust op de ademhaling. Ook wanneer je wilt gaan slapen kan focussen op de ademhaling jou helpen om tot rust te komen. Doordat je jouw focus verlegt naar je ademhaling stoppen je gedachtes met dingen overdenken. Hiermee maak je jouw gedachtes leeg en kun je goed tot rust komen. Focussen op je ademhaling kun je doen door langzaam diep in- en uit te ademen. Probeer de periode van in- en uitademen even lang te maken.

2. Schrijf je gedachtes op

Als je aan het piekeren bent komen vaak dezelfde gedachtes meerdere keren terug. Je kunt dit proberen “te stallen” door deze gedachtes op te schrijven. Je kunt bijvoorbeeld pen en papier naast je bed neerleggen en de gedachtes die voorbijkomen opschrijven. Een bijkomend voordeel is dat je deze ideeën en gedachten de volgende dag rustig kunt nalezen. Wie weet zit er een bruikbaar idee tussen die je anders was vergeten. Doordat je gedachtes opschrijft geef je jezelf de geruststelling dat je de gedachtes en ideeën niet zult vergeten waardoor je het uit je geheugen kunt halen.
Gebruik bij voorkeur geen mobiele telefoon om je gedachtes op te schrijven. Blauw licht wat wordt uitgestraald door apparaten zorgt ervoor dat je moeilijker in slaap kunt komen.

3. Denk aan een rustige omgeving

Een andere tip is om aan te denken aan een rustige omgeving. Denk bijvoorbeeld aan de zee of een verlaten strand. Door te denken aan een kalme rustige omgeving verplaats je jouw gedachtes weg van de drukte en dagelijkse hectiek wat je kan helpen om goed te ontspannen.

4. Focus op de dingen die goed zijn in je leven

Tijdens het piekeren denk je vaak na over de negatieve aspecten of bedenk je scenario’s die misschien helemaal niet van toepassing zijn. Dit terwijl er vaak meer dan genoeg aspecten zijn in je leven die wel goed gaan. Probeer ook bij deze positieve dingen stil te staan. Door je gedachtes te verleggen naar de positieve dingen kun je makkelijker tot rust en ontspanning komen. Dit maakt het vervolgens makkelijker om in slaap te vallen.

5. Scan je lichaam op spierspanningen en ontspan deze

Vaak als je aan het piekeren bent ben je onbewust spieren aan het aanspannen. Spieren die vaak tijdens het piekeren wordt aangespannen zijn de spieren in het voorhoofd. Door rustig te gaan liggen en je lichaam te scannen kun je spieren tegenkomen die je anders onbewust aanspant tijdens het piekeren. Probeer deze spieren te ontspannen wat het vervolgens makkelijker maakt om eenvoudiger in slaap te vallen.

6. Ga even kort uit bed

Mocht je echt niet in slaap kunnen vallen dan is een tip om even uit bed te gaan en bijvoorbeeld even iets water te drinken of om even naar de wc te gaan. Op deze manier kom je even uit je bed en geef je jouw gedachten de kans om zich op iets anders te focussen. Vervolgens kun je weer proberen in slaap te vallen.

Piekeren kan iedereen wel eens overkomen en is hopelijk met deze slaaptips tegen piekeren te voorkomen. Mocht je echter langere periodes achter elkaar piekeren dan kan het verstandig zijn om hetgeen waarover je piekert met iemand die je vertrouwt te delen. Dit maakt het makkelijker om hetgeen waar je over piekert te relativeren.