6 Slaaptips na het sporten

Slaaptips na het sporten

Het is belangrijk om je lichaam in een goede conditie te houden. Genoeg beweging en een goede voeding draagt hier aanzienlijk aan bij. Wil je ’s avonds een goede nachtrust en wil je ’s avonds ook nog sporten? Dan kan het sporten invloed hebben op je slaap van die nacht. Om jou te helpen geven we je enkele slaaptips na het sporten waardoor je alsnog goed kan slapen.

Slaaptips na het sporten:

1. Eerder op de avond sporten

Wil je dat je avond sporten geen invloed heeft op je nachtrust? Probeer dan de training iets eerder op de avond te plannen zodat je nog genoeg uren rust hebt voordat je gaat slapen. Hierdoor zorg je ervoor dat je lichaam voldoende afkoelt en de adrenaline afneemt. Probeer 2 uur voordat je gaat slapen klaar te zijn met sporten.

2. Drink genoeg water

Voldoende water drinken na het en tijdens het sporten is in ieder geval verstandig. Door voldoende water te drinken zorg je ervoor dat je voldoende gehydrateerd blijft en geef je ook je lichaam de mogelijkheid om jouw lichaamswarmte beter te reguleren. Daarnaast zorgt voldoende vocht er ook voor dat afvalstoffen die ontstaan in je spieren door het sporten goed kunnen worden afgevoerd.

3. Laat je lichaam afkoelen

Na het sporten is het van belang om jouw lichaam goed af te laten koelen. Neem een niet al te warme douche zodat je poriën open gaan staan en je lichaam de warmte eenvoudiger kwijt kan. Zet daarnaast bijvoorbeeld een raam open zodat er frisse en koele lucht je slaapkamer kan binnenkomen. Door ook wat eerder op de avond te sporten gun je jouw lichaam voldoende tijd om af te koelen.

4. Train minder intensief

Ga je toch wat later op de avond sporten? Probeer dan wat minder intensief te trainen. Hierdoor span je de spieren toch in maar put je de spieren niet te veel uit. Naarmate je jouw spieren meer uitput hebben jouw spieren ook meer behoefte aan rust en ontspanning. Door wat minder intensief te sporten verminder je de herstelperiode van jouw spieren.

5. Ga niet direct slapen maar neem wat tijd

Ga je toch laat op de avond sporten? Dan is het in ieder geval verstandig om niet direct na het sporten te gaan slapen maar om eerst wat tijd te nemen. Neem bijvoorbeeld even een half uur rust door een boek of een tijdschrift te lezen op de bank. Hiermee geef je jouw lichaam de kans en tijd om tot rust te komen in plaats van meteen te gaan  slapen.

6. Verplaats je training

Een alternatief voor laat sporten op de avond is vroeg in de morgen te gaan sporten. Je zou kunnen overwegen om een late training te verplaatsen naar de volgende dag vroeg in de ochtend. Ga ’s avonds wat eerder slapen en zet de wekker wat vroeger. Hiermee verplaats je de training ’s avonds naar vroeg in de ochtend. Op deze manier heb je een goede nachtrust en toch voldoende oefeningen gehad. Een bijkomend voordeel van vroeg in de ochtend sporten is dat je de hele dag het gevoel hebt dat je al veel hebt gedaan.

Hopelijk helpen deze slaaptips na het sporten jou om toch voldoende nachtrust te krijgen. Heb jij nog meer tips die helpen om in slaap te komen na het sporten? Wij horen ze graag zodat we dit bericht verder kunnen verrijken.