7 Slaaptips om samen met je partner goed te slapen

Slaaptips voor samen slapen met partner

Slapen samen met je partner is leuk maar het bevordert niet altijd de slaap van beide partners. Elk mens is uniek en zo ook de slaapgewoontes en de manier van slapen. Zo vindt de ene persoon het prettig om tegen elkaar aan te liggen tijdens het slapen en zo vindt een ander persoon het erg vervelend. In dit artikel behandelen we enkele slaaptips om samen met je partner goed te slapen ongeacht het slaappatroon.

Slaaptips om samen met je partner goed te slapen:

1. Een eigen dekbed

Wanneer je last hebt van je partner wanneer deze vaak het dekbed pakt dan is het verstandig om te overwegen om een eigen dekbed te gebruiken. Door gebruik te maken van 2 éénpersoons dekbedden val je elkaar niet lastig tijdens de slaap wanneer de één het dekbed naar zich toetrekt of gaat draaien.

2. Ga slapen op verschillende tijdstippen

Wanneer je partner een avondmens is en jij een ochtendmens dan kan dit erg vervelend zijn. Je kunt hierover bijvoorbeeld afspraken maken met je partner dat je eerder of later naar bed gaat. Slapen jullie niet tegelijk? Dan is het belangrijk om afleiding voor de eerst slapende partner wel te minimaliseren. Zorg er dus voor dat er geen films worden gekeken of computerspelletjes worden gespeeld in de slaapkamer wanneer de ander probeert te slapen.

3. Voorkom geluid

Samen slapen kan tot gevolg hebben dat de één nog televisie kijkt terwijl de ander al probeert te slapen. Dit wil je eigenlijk te allen tijde voorkomen. Een slaapkamer is een plek waar je tot rust wil komen en het aantal prikkels wil minimaliseren. Verder wil je het geluid wat veroorzaakt wordt, door berichtjes die binnenkomen, door telefoons het liefst ook niet horen. Een idee is om met elkaar een afspraak te maken om in de slaapkamer geen telefoons te gebruiken. Verder kun je ’s ochtends afspreken om niet de wekker te snoozen, naast jezelf houdt je met snoozen ook onnodig je partner wakker.

4. Een aparte slaapkamer

Het wordt nog een beetje gezien als een taboe maar een extra slaapkamer inrichten kan geen verkeerd idee zijn. Zo kun je samen eerst proberen te slapen en mocht dit echt niet willen dan kun je altijd nog besluiten om in de andere slaapkamer verder te slapen. Op deze manier heb je altijd nog een optie mocht je echt niet goed kunnen slapen. Er zijn veel stellen die apart slapen, alleen heerst hierop nog een taboe op. Dit komt omdat apart slapen nog niet gezien wordt als een teken van een “gelukkige normale” relatie, terwijl samen slapen hiervoor helemaal geen vereiste hoeft te zijn.

5. Een eigen matras

Het matras is van grote invloed op nachtrust en het beste is als deze is afgestemd op het individuele lichaam. Je kunt ervoor kiezen om elk een eigen matras te gebruiken. Hierdoor kun je beide voor een zo optimaal mogelijk matras gaan. Wil je per se een tweepersoons matras? Sommige matrassenaanbieders geven je de mogelijkheid om te kiezen voor twee verschillende kernen. Op deze manier kun je allebei een eigen hardheid van het matras kiezen. Zo kun jij bijvoorbeeld kiezen voor een zacht matras en je partner voor een hard matras.

6. Neem een groter bed

Samen slapen kan in een twijfelaar en in een tweepersoonsbed. Wanneer je met ze tweeën in een twijfelaar slaapt dan raak je elkaar tijdens het slapen eerder aan en vergroot je de kans dat je elkaar wakker houdt. Het kan dan een wijze beslissing zijn om te investeren in een tweepersoonsbed van bijvoorbeeld 180 cm of 200 cm breed. Hiermee gun je elkaar iets meer ruimte.

7. Tips tegen snurken

Eén van de grote ergernissen die ontstaat met samen slapen is wanneer één de partners ’s nachts snurkt. Dit kan zorgen voor veel geluid wat het voor de partner moeilijker maakt om te slapen. Tegen gesnurk kun je bijvoorbeeld oordopjes gebruiken. Wil je hierover meer tips dan kun je dit artikel lezen met 12 tips die kunnen helpen tegen snurken.

Heb jij nog meer tips die helpen met slapen wanneer je last hebt van je partner? Laat het ons weten in een reactie.