Geuren die helpen met slapen

Geuren die helpen met slapen

Geur heeft een invloed op het menselijk lichaam en geest en kan dus ook gebruikt worden om de slaap te bevorderen. Door deze geuren te gebruiken voor het slapen in doucheproducten of in de slaapkamer kun je de slaap bevorderen. In dit artikel behandelen we enkele geuren die je helpen met slapen.

Geuren die helpen met slapen

1. Jasmijn

Eén van de geuren die in meerdere studies genoemd wordt om de slaapbevorderlijke werking is jasmijn. Deze geur stimuleert de slaap en helpt bij het verminderen van angst en depressiviteit. Je kunt voordeel halen uit deze geur door voor het slapen gaan in bad te gaan met zeep van jasmijn of jasmijnshampoo. Daarnaast kun je jasmijn in een spray of in een diffuser gebruiken in de slaapkamer. Je kunt ook overwegen simpelweg de plant jasmijn in je slaapkamer te plaatsen.

2. Lavendel

Naast jasmijn is de geur van de lavendel ook slaapbevorderend. Lavendel heeft een ontspannende werking wat de slaap bevordert. Lavendel wordt vaak gebruikt als een buiten- plant en daarom is het praktisch om de oliën van de lavendel te gebruiken. Een ander alternatief is het planten van lavendel onder het slaapkamerraam. Hiermee kun je alsnog de lavendelgeur in de slaapkamer krijgen.

3. Vanille

Een bekende geur is vanille. Vanille staat bekend om de smaak en geur. De vanille heeft een positief effect op de stemming en kan hierdoor helpen om in een diepere en rustgevende slaap te vallen. Vanille is verwerkt in verschillende producten en kun je bijvoorbeeld met een dispenser goed in de slaapkamer gebruiken.

4. Valeriaan

Ook valeriaan kan helpen en zorgen voor een betere slaap. De valeriaan verhoogt activiteiten in de hersenen die de slaap beïnvloeden en kan zorgen voor een diepere slaap. Valeriaan wordt ook vaak gebruikt als antistress middel.

5. Sandelhout

De geur van sandelhout is warm en zacht. Sandelhout zelf wordt gewonnen uit de sandelhoutboom welke 30 jaar nodig heeft om de rijke olie te kunnen produceren. Sandelhout wordt voor vele medische doeleinden gebruikt en de geur kan ook slaap bevorderen. Daarnaast werkt sandelhout verlichtend voor mensen met een verkoudheid of allergie. Door de geringe beschikbaarheid en de populariteit van deze stof in Aziatische landen is sandelhout erg kostbaar.

6. Bergamot

Bergamot olie staat bekend om de stress verminderende invloeden en verlaging van bloeddruk. Deze eigenschappen helpen om beter in slaap te vallen. Bergamot olie kun je bijvoorbeeld gebruiken in een olie diffuser.

7. Jenever

De jeneverbes wordt voor meerdere dingen gebruikt. De geur die uit deze bes komt behandelt verschillende problemen in het lichaam waaronder vermoeidheid, uitputting en nerveusheid. De geur helpt om in slaap te komen.

8. Wierook

Wierook wordt al duizenden jaren gebruikt om te ontspannen en rust te creëren. De geur zorgt ervoor dat je ontspant, kalmer en rustiger wordt. Dit bevordert om rustiger te gaan slapen. Voor het slapen gaan zou je ervoor kunnen kiezen om een paar wierookstokjes aan te steken.

9. Kamille

Kamille werd van oorsprong door het Romeinse rijk gebruikt om de bewoners van Rome te helpen slapen. Het mooie van kamille is dat het overdag de vermoeidheidsgevoelens vermindert en ’s nachts slapeloosheid voorkomt. Wil je kamille gebruiken om te slapen? Dan kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om kamillethee te drinken 1 uur voordat je gaat slapen.

10. Geranium

Geranium staat bekend om de stemming te verbeteren en de slaap te verbeteren. Daarnaast hebben onderzoekers aangetoond dat het helpt het immuunsysteem te verbeteren en het lymfestelsel te reinigen. Geranium geeft een rustig en tevreden gevoel.

11. Ravensara

De geur ravensara is vooral bevorderlijk tegen een verkoudheid of allergiesymptomen. De stof heeft een anti-allergische en antibacteriële werking. De eigenschap van ravensara maakt de geur erg handig bij bijvoorbeeld verkoudheid of bepaalde allergieën.

12. Citroen

Citroen vermindert angst, stressniveaus en vermindert een te hoge bloeddruk. Het sap van de citroen kan op meerdere manieren gebruikt worden. Het sap kun je bijvoorbeeld gebruiken in water of warme thee. Ook de geur van citroen in bijvoorbeeld een glas water naast het bed op een nachtkastje of een ander slaapkamermeubel kan helpen om het stressniveau te verlagen.

13. Roos

Rozengeur staat bekend om te helpen bij verdriet, nervositeit, stress, pijnverlichting en het ontspant het lichaam. Dit maakt dat rozengeur dan ook een goede geur is om in slaap te komen. Roos kun je krijgen in dispensers of sprays en hiermee de slaapkamer voorzien van een rozengeur.

14. Marjoram

Marjoram bevat stoffen die helpen ontspannen en wat kalmte helpt bevorderen. Hiermee helpt marjoram de slaap te verbeteren.

15. Ylang Ylang

De geur van Ylang Ylang wordt al honderden jaren gebruikt in Thailand om slapeloosheid te bestrijden. Onderzoekers hebben aangetoond dat de geur van deze plant helpt om te ontspannen en depressiviteit te verminderen. De olie van de ylang ylang kun je in het water van een verdamper sprenkelen en hiermee de geur door de slaapkamer te verspreiden.

Ben je van plan om geuren te kopen die je moeten helpen met slapen? Let dan op dat je producten koopt die daadwerkelijk de originele ingrediënten hebben. Er zijn tegenwoordige synthetische producten die dezelfde geur hebben maar geen actieve bestanddelen hebben. Lees bij het gebruik van oliën altijd de eventueel bijgevoegde bijsluiter. Let ook op dat je bepaalde geuren niet in de woonkamer gebruikt. Hierdoor kun je juist slaap verwekken in ruimtes waar je dit eigenlijk niet wil.