Slaaptips bij geluid in de slaapkamer

Slaaptips bij geluid in de slaapkamer

Je nachtrust wordt beïnvloed door veel verschillende dingen. Eén van de dingen die je nachtrust beïnvloed is geluid. Onbewust en soms ook zelfs bewust zorgt geluid ervoor dat je minder snel slaapt of minder diep slaapt. Er zijn meerdere oorzaken van geluid in jouw woning. In dit artikel vind je verschillende slaaptips bij geluid in de slaapkamer die je kunnen helpen bij je nachtrust.

Slaaptips bij geluid in de slaapkamer:

1. Geluid buiten jouw woning

Eén van de grootste veroorzakers van geluid in de slaapkamer komt helaas niet van binnen jouw slaapkamer. Wanneer je in de buurt van een drukke weg, treinrails, vliegveld of in een druk centrum woont kun je veel hinder ondervinden van geluid in de slaapkamer. Niet in alle gevallen is het mogelijk om hier iets aan te doen. Wel kun je met sommige dingen rekening houden bij het inrichten van jouw woning. Woon je aan een drukke straat? Dan is het verstandig om de slaapkamer(s) aan de achterkant van de woning te plaatsen. Op deze manier heb je het mist hinder van geluid op straat.

Heb je last van laag overvliegende vliegtuigen? Dan kun je overwegen om de ramen ’s avonds te sluiten en wellicht om extra isolerend materialen aan te brengen in jouw woning. Je zou kunnen kiezen voor extra dik glas wat geluid isolerend werkt. En daarnaast zou je kunnen overwegen om de muren beter te isoleren. Je kunt een voorzetwand plaatsen die geluid absorbeert of extra geluidswerende wanden plaatsen.
Er zijn veel verschillende dingen mogelijk om jouw slaapkamer bestand te maken tegen geluid van buiten.

2. Kinderen

Eén van de andere oorzaken van geluid zijn eventuele kinderen. Wanneer je kinderen niet goed slapen is er een kans aanwezig dat je zelf ook niet goed slaapt. Je kinderen kunnen bijvoorbeeld je slaapkamer binnen komen en jou wakker maken. In dit artikel lees je enkele slaaptips hoe je ervoor kunt zorgen dat je kinderen gaan slapen.

3. Baby’s

Wanneer je net moeder of vader bent geworden kan je baby zorgen voor een aanzienlijk mindere nachtrust. Vooral in de eerste maanden kan het moeilijk zijn om voldoende slaap te krijgen. In dit artikel lees je meer over hoe je kunt omgaan met jouw nachtrust wanneer je een baby hebt.

4. Snurken

Een grote ergernis tijdens het slapen kan een snurkende partner zijn. Door het snurken kun je misschien zelf moeilijker in slaap komen. Door snurken kan zelfs een geluid geproduceerd worden van 70 decibel wat gelijk staat aan het geluid van een stofzuiger. Over snurken is een geheel artikel geschreven die je hier kunt vinden.

5. Muggen en/of insecten

Muggen en insecten kunnen ook geluid produceren. Gebruik bijvoorbeeld Deet als middel tegen muggen en insecten of een klamboe. Wil je muggen in je slaapkamer voorkomen dan is het verstandig om je raam dicht te doen wanneer het donker begint te worden.

6. Huisdieren

Heb je huisdieren? Dan kunnen deze ’s nachts veel geluid produceren. Afhankelijk van het soort huisdier kun je hier verschillende dingen tegen doen. Je kunt een hond bijvoorbeeld in een verduisterde bench stoppen. Als je parkieten, papegaaien of ander gevogelte hebt, kun je overwegen om de kooi te verduisteren met een doek. Op deze manier denken de vogels dat het donker is.

7. Apparaten

Zowel apparaten binnen en buiten de slaapkamer kunnen van invloed zijn op je nachtrust. Een apparaat maakt vaak geluiden en dit wil je het liefst voorkomen.
In de slaapkamer is het goed om apparaten te minimaliseren. Laat je telefoon of tablets buiten de slaapkamer. Hiermee voorkom je dat je wakker wordt van het geluid van een melding op de telefoon of tablet. Plaats liever ook geen televisie in de slaapkamer. Een slaapkamer is bedoeld om te slapen en televisie kijken vlak voor het slapen gaan bevordert de nachtrust helaas niet.

Ook apparaten buiten de slaapkamer kunnen van invloed zijn op je nachtrust. Denk bijvoorbeeld aan een wasmachine die je nog aan hebt gezet ’s avonds. Hierbij is het advies om bij jezelf goed na te gaan welke apparaten je aan wilt zetten. Je kunt bijvoorbeeld een wasmachine ook eerder op de avond aan zetten zodat je hier ’s avonds geen last van hebt. Een alternatief is het sluiten van eventuele deuren om geluid op deze manier te minimaliseren. Lees hier meer over apparaten in de slaapkamer.

Lukt het niet om het geluid te minimaliseren?

Dan zijn er nog twee opties die je kunt overwegen.

1. Het gebruiken van oordopjes tijdens de nacht. Hiermee demp je het geluid en verhoog je de kans om ongestoord te slapen. Wel kan het even wennen zijn om met oordopjes te gaan slapen.

2. Het plaatsen van geluiddempende materialen in de slaapkamer. Er zijn materialen die geluid absorberen wanneer je deze in de kamer plaatst. Enkele voorbeelden zijn: vloerkleden, planten, gestoffeerde meubelen of zelfs akoestische panelen die tegen het plafond gemonteerd zijn. Dit zijn allemaal materialen die geluid absorberen.

Heb je zelf nog andere voorbeelden van tips die je beschermen tegen geluid in de slaapkamer? Laat het ons weten in een reactie hieronder.