Tips om sneller in slaap te vallen

Tips om sneller in slaap te vallen

Niet in slaap kunnen vallen is erg vervelend. Met deze tips zorg je ervoor dat je sneller in slaap kunt vallen zodat je morgenvroeg alsnog uitgeslapen op kunt staan. Niet snel in slaap kunnen vallen kan aan verschillende dingen liggen. We geven jou 7 tips om sneller in slaap te vallen.

1. Ademhaling oefeningen

Wanneer je in slaap wilt vallen kun je ademhalingsoefeningen doen. Door deze oefeningen forceer je jezelf om je gedachten op je ademhaling te focussen. Door rusting in- en uit te ademen zorg je dat je ontspant waardoor je makkelijker in slaap kunt vallen. Het belangrijkste is om rustig even lang in- en uit te ademen. Zodra je merkt dat je gedachtes afdrijven is het belangrijk om weer opnieuw te focussen op je rustige in- en uitademhaling.

2. Ontspan het lichaam

Naast ademhalingsoefeningen kun je jouw lichaam ook ontspannen. Vaak ben je aan het nadenken over iets waardoor je onbewust spanning zet op je voorhoofd. Door rustig te ontspannen en ook je spieren rust te geven zorg je ervoor dat je lichaam goed tot rust komt en kan ontspannen. Vaak zet je onbewust spanning op je spieren, door hier actief naar opzoek te gaan kun je deze spieren ontdekken en ontspannen.

3. Schrijf eventuele zorgen op een papiertje

Als je aan nadenken bent kan het misschien helpen om je gedachtes op te schrijven. Wat je ook kunt doen is dit naar jezelf te mailen zodat je het op een later tijdstip alsnog kunt oppakken. In dit artikel lees je meer tips wat je zou kunnen doen tegen piekeren of nadenken ’s avonds.

4. Ga even uit bed

Wanneer je al even in bed ligt en je kunt nog steeds niet slapen, dan is het misschien een idee om kort heel even uit bed te gaan. Drink bijvoorbeeld een paar slokken water of ga even naar het toilet. Door even uit bed te gaan verleg je gedachtes en kun je daarna hopelijk in slaap vallen.

5. Juiste temperatuur

Een juiste temperatuur in de slaapkamer is erg belangrijk. Een optimale slaaptemperatuur ligt tussen de 18 en 20 graden. Ieder mens is uniek dus de ideale temperatuur zou voor jou ook iets hoger of lager kunnen zijn. Het is een beetje uitproberen welke temperatuur het beste voor jou werkt. Als het te warm is in je kamer kun je bijvoorbeeld een raam open doen. Is het echt heel erg warm? Dan kun je deze slaaptips lezen die je helpen tijdens warme nachten.

6. Geen licht

Om je lichaam te laten denken dat het tijd is om te gaan slapen is het belangrijk om geen licht in de slaapkamer te hebben. Het is daarom belangrijk om gordijnen te hebben de geen licht doorlaten. Vergeet daarnaast ook niet om licht van apparaten zoals een televisie die stand-by staat uit te schakelen. Je zou dit kunnen doen door de stroom van de televisie af te halen.

7. Zorg voor geen geluid

Geluid kan een negatieve invloed geven op je nachtrust. In de meest ideale situatie is het dan ook erg stil in de slaapkamer met weinig tot geen geluid. Er zijn verschillende dingen die je kunt doen om te voorkomen dat je last hebt van geluid. Lees hier enkele voorbeelden die je helpen wanneer je last hebt van geluid in de slaapkamer.

Er zijn veel verschillende oorzaken die ervoor kunnen zorgen dat je niet snel in slaap valt. Hopelijk helpen deze tips om sneller in slaap te vallen. Op deze site vind je een overzicht van meerdere onderwerpen die je uiteindelijk helpen om sneller en beter in slaap te vallen. Heb jij zelf tips die je gebruikt om sneller in slaap te vallen? Deel deze met ons via een reactie hieronder.